Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. březen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. březen 2015

Mračna v lovci Orionu

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

Hvězdné porodnice usazené v kosmickém prachu a zářícím vodíku v lovci Orionu se nacházejí na okraji obrovského molekulárního mračna vzdáleného asi 1500 světelných let. Tento dech beroucí pohled zabírá přes dobře známé souhvězdí od hlavy až k patě (zleva doprava) a dále, asi 30 stupňů. Velká mlhovina v Orionu ve vzdálenosti 1500 světelných let je nejbližší velkou hvězdotvornou oblastí a zde je vidět vpravo a pod středem. Nalevo je mlhovina Koňská hlava, M78 a hvězdy Orionova pásu. Když položíte na obrázek kurzor, tak v rameni lovce uvidíte rudého obra Betelgeuse, jeho chodidle jasně modrý Rigel, nad ním jím osvětlovanou mlhovinu Hlava čarodějnice a vlevo poblíž Orionovy hlavy zářící mlhovinu Lambda Orionis (Meissa). Mlhovina v Orionu i jasné hvězdy jsou snadno vidět neozbrojeným okem, ale prachová mračna a emise z tohoto rozsáhlého mezihvězdného, na mlhoviny bohatého komplexu, jsou příliš slabé a daleko těžší je zaznamenat. Do mozaiky z širokopásmových teleskopických snímků byla přidána další data získaná přes úzkopásmové h-alfa filtry, aby vynikly všudepřítomné úponky energetizovaných atomů plynného vodíku jako v oblouku obří Barnardovy smyčky.

Štítky: Horsehead nebula, Orion, Star-formation, Mouse over