Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2015

Trpasličí planeta s jasnou skvrnou

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS/DLR/IDA

Tento bližší pohled pořídila kamera sondy Dawn, která je nyní u Cerery a 4. května zachytila severní polokouli a jednu z jejích tajemných jasných skvrn. Sluncem osvětlený portrét malého, tmavého světa o průměru asi 950 kilometrů je součástí plánované sekvence snímků slunečním světlem poháněnou sondou z 15 denní orbity RC3 ve vzdálenosti 13 600 kilometrů. Animovaná sekvence ukazuje rotaci Cerery s jejím severním pólem v horní části snímku. Jasná skvrna zachycená Hubblem v roce 2004 a potom sondou Dawn v roce 2015 při přibližování k Ceres, se sama skládá z menších skvrn odrazivého materiálu, který by mohl být ve slunečním světle se třpytícím exponovaným ledem. Iontový pohon sondy Dawn byl v sobotu znovu spuštěn a sonda se po spirále dostane 6. června na bližší orbitu ve vzdálenosti 4350 kilometrů. Další neprozkoumaná trpasličí planeta Pluto pochopitelně očekává uprostřed července přílet návštěvníka ze Země, a to kosmickou sondu New Horizons.

Štítky: Ceres, Kosmická sonda dawn, Dwarf planet