Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červenec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červenec 2015

Zeta Oph: Prchající hvězda

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Spitzer Space Telescope

Na tomto nádherném infračerveném portrétu kosmickými moři uhání hvězda Zeta Ophiuchi a vytváří oblouk mezihvězdné rázové vlny. Modravá hvězda Zeta Oph na pohledu ve falešných barvách je asi 20 krát hmotnější než Slunce, nachází se ve středu obrázku a pohybuje se doleva rychlostí 24 kilometrů za sekundu. Předchází ji její silný hvězdný vítr, který stlačuje a zahřívá prašný mezihvězdný materiál a vytváří zakřivenou rázovou frontu. Kolem jsou mračna poměrně neporušeného materiálu. Co tuto hvězdu uvedlo do pohybu? Zeta Oph nejspíš kdysi byla členem dvojhvězdy, jejíž doprovodná složka byla hmotnější a tudíž s kratším životem. Když tato doprovodná složka vybuchla jako supernova a katastroficky ztratila hmotu, tak Zeta Oph byla odlétla pryč. Zeta Oph ve vzdálenosti asi 460 světelných let je 65 000 svítivější, než Slunce a kdyby ji neobklopoval neprůhledný prach, tak by byla jednou z nejjasnějších hvězd na obloze. Snímek v odhadované vzdálenosti Zeta Ophiuchi zabírá asi 1,5 stupně, nebo 12 světelných let.

Štítky: Hvězda, Rázová vlna, Infračervený