Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. říjen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. říjen 2015

Sloní chobot v IC 1396

Uznání a copyright: J.C. Canonne, P. Bernhard, D. Chaplain & L. Bourgon

Mlhovina Sloní chobot se vine komplexem emisní mlhoviny a mladé hvězdokupy IC 1396 ve vysoko stoupajícím souhvězdí Kefeus podobně, jako ilustrace galaktického Příběhu jen tak. Kosmický sloní chobot je samozřejmě více než 20 světelných let dlouhý. Tento kompozit vznikl za pomoci úzkopásmových filtrů, které propouštějí světlo atomů ionizovaného vodíku, síry a kyslíku. Výsledný snímek zvýrazňuje jasné, dozadu obrácené hřbety, které obkreslují kapsy chladného mezihvězdného plynu a prachu. Takový zanořený, tmavý, úponkovitý mrak obsahuje surový materiál pro vznik hvězd a uvnitř skrývá protohvězdy zakryté kosmickým prachem. Poměrně slabý komplex IC 1396 je téměř 3000 světelných let daleko a na obloze pokrývá velkou oblast přesahující 5 stupňů.
Poznámka překladatele: Francouzský tým používá kameru G4-16000 od Moravských přístrojů.

Štítky: Elephant's Trunk Nebula, IC 1396, Dust pillar