Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2015

Hmotná černá díra cupuje procházející hvězdu

Uznání ilustračního videa: NASA's Goddard Space Flight Center, CI Lab

Co se stane, když se nějaká hvězda dostane do blízkosti černé díry? Zdá se, že nedávná pozorování ze družicových observatoří události nazvané ASASSN-14li ve vzdáleném galaktickém centru vypovídají stašidelný příběh jedné takové hvězdy. I když se úhlově nedá rozlišit, tak variace vysokoenergetického světla naznačují, že něco z té hvězdy bylo rozsápáno a vytvarováno do disku, který víří kolem černé díry. V hypotetickém scénáři se předpokládá vznik výtrysků na ose otáčení černé díry. Bíle vybarvená nejvnitřnější část disku silně září v rentgenových paprscích a periodicky může vyvolávat vítr, který je vidět modře. Budoucí rentgenová a ultrafialová pozorování zničení hvězd černými děrami, včetně těch v centru naší vlastní galaxie nám slibují vypovídat o komplexní dynamice jedněch z nejžhavějších míst s nejvyšší možnou gravitací ve vesmíru.

Galerie: Říjnová konjunkce Venuše, Jupiteru a Marsu.

Štítky: Černá díra, Hvězda, Akreční disk, Video