Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. listopad 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. listopad 2015

Centaurus A

Zpracování a copyright: Robert Gendler, Roberto Colombari
Image Data: Hubble Space Telescope, European Southern Observatory

Která je Zemi nejbližší aktivní galaxie? Pouhých 11 miliónů světelných let vzdálená Centaurus A. Tato pekuliární eliptická galaxie, též známá jako NGC 5128, měří něco přes 60 000 světelných let. Galaxie Centaurus A vznikla srážkou dvou jinak normálních galaxií a je fantastickou změtí mladých modrých hvězdokup, růžových hvězdotvorných oblastí a tmavých prachovbých pásů, což je zde vidět v pozoruhodných podrobnostech. Tento barevný galaktický portrét je kompozicí obrazových dat z vesmíru a z velkých i malých pozemských dalekohledů. Zbytky kosmických trosek vytrvale požírá centrální černá díra o hmotnosti miliardy Sluncí v centru galaxie. Stejně jako u jiných aktivních galaxií tento proces generuje rádiové, rentgenové a gama záření ze zdroje Centaurus A.

Štítky: Cen A, Ngc 5128, Aktivní galaxie, Prach, Elliptical galaxy, Černá díra