Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. prosinec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. prosinec 2015

Jižní krátery a galaxie

Uznání a copyright: Babak Tafreshi (TWAN)

Krátery Henbury v Severním teritoriu v Austrálii jsou jizvami po impaktech staré přes 4000 let. Když se dávný meteorit rozpadl na desítky kusů, tak ten největší vytvořil kráter o průměru 180 metrů, jehož osvětlené zvětralé stěny a dno jsou vidět v popředí nočního záběru z jižní polokoule. Vertikální panoramatický pohled sleduje vznešenou Mléčnou dráhu, která se vypíná nad obzor a jejíž bohatá centrální hvězdná pole protínají oblaka neprůhledného prachu. Při pohledu podél galaktické roviny jsou také vidět hvězdy z Jižního kříže alfa a beta Centauri. Snímek z pod tmavé oblohy zachytil i Malé Magellanovo mračno, což je satelitní galaxie Mléčné dráhy, je to ta jasná galaxie vlevo. Záře, která je vidět na obzoru nepatří žádnému blízkému městu, ale vycházejícímu Velkému Magellanově mračnu.

Štítky: Kráter, Henbury, Mléčná dráha