Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2016

Mlhovina Orion ve viditelném a infračerveném světle

Uznání a copyright: Infrared: NASA, Spitzer Space Telescope; Visible: Oliver Czernetz, Siding Spring Obs.

Velká mlhovina v Orionu je barevné místo. Pouhým okem je vidět jako malá mlhavá skvrna v souhvězdí Orion. Snímky na více vlnových délkách s dlouhými expozicemi jako je tento ovšem Mlhovinu v Orionu ukazují jako rušné místo mladých hvězd, horkého plynu a tmavého prachu. Na tomto digitálním kompozitu jsou vidět nejenom tři barvy viditelného světla, ale také čtyři barvy infračerveného světla pořízeného dalekohledem NASA na oběžné dráze Spitzerovým kosmickým dalekohledem. Energie pro většinu Mlhoviny v Orionu (M42) pochází ze čtyř nejjasnějších hvězd v mlhovině, z Trapézu. Mnohé z filamentárních struktur, které jsou vidět, jsou ve skutečnosti rázové vlny, fronty, kde se rychle se pohybující materiál srazil s pomalejším plynem. Mlhovina v Orionu měří asi 40 světelných let a nachází se asi 1500 světelných let daleko ve stejném spirálním rameni naší Galaxie, jako Slunce.

Štítky: Mlhovina Orion, M42, Infračervený