Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2016

NGC 6888: Mlhovina Srpek

Uznání a copyright: Michael Miller, Jimmy Walker

NGC 6888, též známá jako mlhovina Srpek, je kosmická bublina o rozměru asi 25 světelných let, rozfouknutá větry z její centrální, jasné, hmotné hvězdy. Tento ostrý teleskopický portrét využívá úzkopásmová obrazová data, která v této větry rozfouknuté mlhovině izolují světlo z atomů vodíku a kyslíku. Atomy kyslíku vytvářejí modrozelenou barvu, která se zdá obklopovat jemné záhyby a filamenty. Centrální hvězda, která je vidět v mlhovině NGC 6888, se klasifikuje jako Wolf-Rayetova hvězda (WR 136). Tato hvězda odhazuje svoje vnější vrstvy v silném hvězdném větru, který každých 10 000 let vyvrhuje ekvivalentní hmotnost Slunce. Komplexní struktury v této mlhovině jsou nejspíše výsledkem toho, jak tento silný vítr interaguje s materiálem, který byl vyvržen v dřívějších fázích. Tato hvězda spotřebovává palivo smrtícím tempem a na konci svého hvězdného života nakonec vzplane ve velkém výbuchu supernovy. NGC 6888 se nachází v na mlhoviny bohatém souhvězdí Labutě (Cygnus) a je asi 5000 světelných let daleko.

Štítky: Mlhovina Srpek, NGC 6888, Wolf rayet star, Hvězdný vítr

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA