Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. říjen 2016

Herschelův Orion

Uznání a copyright: ESA/Herschel/PACS/SPIRE

Tento pohled nahlíží do M42, neboli do Mlhoviny v Orionu, což je nejbližší porodnice hvězd. Herschelova kosmická observatoř s využitím dat na infračervených vlnových délkách na kompozitním obrazu ve falešných barvách zkoumá toto turbulentní kosmické mračno vzdálené asi 1500 světelných let. Studené a husté prachové filamenty, které by jinak byly ve viditelném světle tmavé, jsou vidět v červených odstínech. Světelné roky dlouhé filamenty se proplétají spolu s jasnými skvrnami, které odpovídají oblastem smršťujících se protohvězd. Ta nejjasnější modravá oblast nahoře je teplejší prach zahřívaný horkou hvězdokupou Trapéz, která také dodává energii pro viditelnou záři. Data z Herschela nedávno poukázala na ultrafialové světlo z horkých nově zrozených hvězd, které nejspíš přispívá ke tvorbě uhlovodíkových molekul, což jsou základní stavební bloky života. Snímek z Herschela na obloze zabírá asi 2 krát 3 stupně, neboli ve vzdálenosti Mlhoviny v Orionu asi 50 krát 80 světelných let.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, Herschel, Infračervený, Prach