Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. říjen 2016

Obří Oliheň v Letícím netopýrovi

Uznání a copyright: Rolf Geissinger

Na kosmické scéně v královském souhvězdí Kefeus je velice slabá, ale na pozemské obloze velmi velká obří mlhovina Oliheň, katalogizovaná jako Ou4 a Sh2-129, též známá jako mlhovina Letící netopýr. Teleskopický pohled zabírá 4 stupně, neboli asi 8 úplňků a tvoří jej téměř 17 hodin úzkopásmových obrazových dat. Mlhovinu Oliheň objevil v roce 2011 francouzský astrofotograf Nicolas Outters a zde se vyznačuje okouzlujícím bipolárním tvarem s výmluvnou modrozelenou emisí z dvojnásobně ionizovaných atomů kyslíku. I když Oliheň zcela obklopuje červená emise vodíku z oblasti Sh2-129, tak je obtížné určit její podstatu. Přesto nedávný výzkum naznačuje, že se Ou4 opravdu nachází uvniř Sh2-129 asi 2300 světelných let daleko. To by odpovídalo scénáři, kdy Ou4 představuje ohromný výtok vyvolaný HR8119, což je trojitý systém žhavých, hmotných hvězd, který je vidět poblíž středu mlhoviny. Tato opravdu obří mlhovina Oliheň měří téměř 50 světelných let.
Oprava: Na gramatickou chybu upozornil Tomáš Homola.

Štítky: Sh2-129, Ou4, Emisní mlhovina, Vdb140

Kometa 68P/Klemola

Snímek komety 68P/Klemola. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Hadonoše.