Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2016

Strašidelný Kefeův plamen

Uznání a copyright: Thomas Lelu

Zdá se, že v tomto prostoru plném drahokamů sídlí zlověstné útvary unášeny nocí v královském souhvězdí Kefea (Cepheus). Ty útvary jsou samozřejmě mračna kosmického prachu, která jsou jen slabě vidět odráženým světlem hvězd. Číhají daleko od nás v rovině Mléčné dráhy na okraji komplexu molekulárního mračna Kefeův plamen asi 1200 světelných let daleko. Mlhovina vdB 141 nebo Sh2-136, též známá jako mlhovina Duch, je vidět ve hvězdnatém poli vpravo, měří přes 2 světelné roky a je jasnější, než jiná zjevení. Uvnitř mlhoviny jsou výmluvná znamení hustých jader, která se hroutí do raných stádií vznikajících hvězd.

Štítky: Vdb141, Sh2-136, Prach, Cepheus flare, Molekulární mračno, Star-formation, Bokova globule

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.