Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. březen 2017

Akrece černou dírou s výtryskem

Uznání ilustrace: NASA, Swift, Aurore Simonnet (Sonoma State U.)

Co se děje, když černá díra požírá hvězdu? Mnoho podrobností sice zůstává neznámých, ale nedávná pozorování poskytují náznaky. Pozemské robotizované dalekohledy automatizované přehlídky supernov ASAS-SN (All Sky Automated Survey for SuperNovae) zaznamenaly v roce 2014 silnou explozi, kterou ihned sledovaly přístroje na družici NASA na oběžné dráze Země Swift. Počítačové modely těchto emisí odpovídají hvězdě, kterou trhá vzdálená superhmotná černá díra. Výsledky takové srážky jsou vidět na umělecké ilustraci. Černá díra samotná je zobrazena jako malá černá tečka ve středu. Jak hmota padá do černé díry, tak dochází ke srážkám s další hmotou a ta se zahřívá. Černou díru obklopuje akreční disk žhnoucího materiálu, který býval hvězdou s výtrysky, které vyvěrají z rotačních os černé díry.

Štítky: Accretion, Černá díra, Výtrysk