Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červen 2017

M27: nekometa

Uznání a copyright: Data; Subaru, NAOJ, Assembly and Processing; Roberto Colombari

Když astronom Charles Messier v 18. století pátral po kometách pod francouzkou oblohou, tak si pečlivě udržoval seznam věcí, které našel, ale jistě to nebyly komety. Toto je číslo 27 z jeho nyní slavného seznamu nekomet. Astronomové 21. století by tuto položku identifikovali jako planetární mlhovinu, ale není to ani plameta, i když se může v malém dalekohledu zdát kulatá. Messier 27 (M27) je výborným příkladem plynné emisní mlhoviny, kterou vytvořila Slunci podobná hvězda, která ve svém jádru už vyčerpala jaderné palivo. Takové mlhoviny vznikají, když hvězdy odvrhnou své vnější vrstvy do prostoru a viditelná zář je pak generována atomy, které excituje intenzivní, ale neviditelné ultrafialové světlo umírající hvězdy. Mlhovina je známá pod svým populárním jménem Činka, Tento krásný symetrický mezihvězdný plynný oblak měří něco přes 2,5 světelných let a nachází se v souhvězdí Lištičky (Vulpecula), asi 1200 světelných let daleko. Tento nádherný barevný obraz v sobě obsahuje širokopásmová i úzkopásmová pozorování z 8,2 metrového dalekohledu Subaru.

Štítky: Charles messier, M27, Planetární mlhovina, Mlhovina Činka