Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2017

Mlhovina Pelikán podrobně

Uznání a copyright: Sara Wager

Ten výrazný emisní hřeben, na který se díváte, má označení IC 5067. Je částí větší emisní oblasti zřetelného tvaru, měří asi 10 světelných let a sleduje křivku hlavy a krku kosmického pelikána a tak se nazývá mlhovina Pelikán. Ty fantastické temné tvary jsou mraky chladného plynu a prachu opracované energetickým zářením z mladých, žhavých, hmotných hvězd. Ze špičky dlouhého, tmavého úponku vlevo od středu se objevuje dvoji výtrysků, což je výmluvné znamení zanořené protohvězdy katalogizované jako Herbig-Harova hvězda 555 (HH 555). V zorném poli se nacházejí i další Herbig-Harovy objekty a ukazují na přítomnost dalších protohvězd. Mlhovina Pelikán, neboli IC 5070, je asi 2000 světelných let daleko. Najdete ji severovýchodně od jasné hvězdy Deneb ve vysokoletícím souhvězdí Labutě (Cygnus).

Štítky: Ic5067, Mlhovina Pelikán, Ic5070, Star-formation, Herbig haro, Hh555