Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. srpen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. srpen 2017

Bitva hvězd, plynu a prachu v mlhovině v Lodním kýlu

Uznání a copyright: Bastien Foucher

V Mlhovině v Lodním kýlu (Carina), kde vznikají a umírají hmotné hvězdy, vládne chaos. Tento podrobný obraz části slavné mlhoviny je kombinací světla emitovaného vodíkem (červená) a kyslíkem (modrá). Dramatické uzly tmavého prachu a komplexní útvary opracovaly hvězdné větry a radiace z hmotných a energetických hvězd v této mlhovině. V horní polovině obrázku je vidět ikonický útvar Mlhoviny v Lodním kýlu, tmavý prachový pás tvaru písmene V. Mlhovina v Lodním kýlu měří asi 200 světelných roků, nachází se asi 7500 světelných let daleko a je vidět i triedrem v jižním souhvězdí Lodní kýl. Za miliardu let, poté, co se prach usadí, nebo bude zničen, a plyn se rozptýlí, nebo gravitačně zkondenzuje, zůstanou jenom hvězdy, ale žádná z těch nejjasnějších.

Štítky: Mlhovina Lodní záď, Mlhovina Klíčová dírka, Star-formation