Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. říjen 2017

GW170817: Srážka detekovaná ve více druzích záření

Uznání ilustrativního videa: NASA's Conceptual Imaging Lab

Při explozi po srážce bylo v rychlém sledu poprvé detekováno gravitační i elektromagnetické záření. Data ze vzplanutí odpovídají spirále smrti dvou neutronových hvězd. Tato explozivní událost byla zaznamenána 17. srpna v okolí eliptické galaxie NGC 4993 vzdálené pouze 130 miliónů světelných let. LIGO a Virgo nejprve spatřily gravitační vlny, o pár sekund později zaznamenala družicová observatoř Fermi gama záření a hodiny poté Hubble a další observatoře detekovaly záření přes celé elektromagnetické spektrum. Na animovaném ilustrativním videu jsou vyobrazeni pravděpobní původci této události. Video zobrazuje horké neutronové hvězdy, které se k sobě blíží po spirále a emitují gravitační záření. Při sloučení vzniká mohutný výtrysk, který způsobuje krátce trvající záblesk gama následovaný mračny ejecta (vyvrženého materiálu) a za určitý čas nastává jev optické supernovy zvaný kilonova. Tato první koincidence potvrzuje, že události detekované LIGO lze spojovat s krátkodobými gama záblesky. Předpokládá se, že tyto silné srážky neutronových hvězd obohatily vesmír o množství těžkých jader, včetně k životu potřebnému jódu a uranu a plutoniu potřebných v jaderných elektrárnách. Suvenýr z jedné z takových explozí už možná vlastníte, jsou totiž považovány za původce zlata.

Poznámka: Tento APOD může být aktualizován s odkazy k článkům publikovaným v časopisech, jak se objeví.

Štítky: Gravitační záření, Krátké gama záblesky, Neutron stars

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.