Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. prosinec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. prosinec 2017

Hvězdný prach v Beranu

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Tato kompozice v prachu hvězd pokrývá na severní obloze přes 8 stupňů. Mozaika zorného pole je na západ od dobře známých Plejád ve zvířetníkovém souhvězdí Berana (Aries) a v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy. Vpravo je modravá hvězda epsilon Arietis, která je ve vzdálenosti asi 330 světelných let a je vidět pouhým okem. Světlo hvězd z této oblasti odrážejí prachové mlhoviny LBN762, LBN753 a LBN743, které se přes zorné pole prostírají zleva doprava, ale jsou nejspíš 1000 světelných let daleko. Kosmické plátno by v této odhadované vzdálenosti měřilo přes 140 světelných let. U okrajů velkého molekulárního mračna se v temných zákoutích mohou před optickými dalekohledy ukrývat nově vzniklé hvězdy a mladé stelární objekty neboli protohvězdy. Protohvězdy v molekulárních mračnech kolabují kolem hustých jader vlastní gravitací.

Štítky: Lbn762, Lbn753, Lbn743, Prach, Molekulární mračno

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.