Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. prosinec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. prosinec 2017

Hvězdný prach v Beranu

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Tato kompozice v prachu hvězd pokrývá na severní obloze přes 8 stupňů. Mozaika zorného pole je na západ od dobře známých Plejád ve zvířetníkovém souhvězdí Berana (Aries) a v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy. Vpravo je modravá hvězda epsilon Arietis, která je ve vzdálenosti asi 330 světelných let a je vidět pouhým okem. Světlo hvězd z této oblasti odrážejí prachové mlhoviny LBN762, LBN753 a LBN743, které se přes zorné pole prostírají zleva doprava, ale jsou nejspíš 1000 světelných let daleko. Kosmické plátno by v této odhadované vzdálenosti měřilo přes 140 světelných let. U okrajů velkého molekulárního mračna se v temných zákoutích mohou před optickými dalekohledy ukrývat nově vzniklé hvězdy a mladé stelární objekty neboli protohvězdy. Protohvězdy v molekulárních mračnech kolabují kolem hustých jader vlastní gravitací.

Štítky: Lbn762, Lbn753, Lbn743, Prach, Molekulární mračno