Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2018

Mračna v LMC

Uznání a copyright: Josep Drudis, Don Goldman

Na pěkném pohledu na jižní oblohu je na hloubkové a podrobné mozaice teleskopických snímků vidět Velké Magellanovo mračno (LMC). Obraz měří asi 5 stupňů neboli 10 úplňků a byl pořízen za pomoci úzkopásmových a širokopásmových filtrů. Úzkopásmové filtry propouštěly pouze záření atomů vodíku a kyslíku. Atomy ionizované energetickým světlem hvězd emitují své charakteristické světlo při znovu zachycení elektronů a uvedení atomu do nižšího energetického stavu. Výsledkem je, že obraz LMC se zdá být pokrytý svými vlastními oblaky ionizovaného plynu, které se nacházejí kolem hmotných mladých hvězd. Zářícím mračnům, které utvářejí silné hvězdné větry a ultrafialové záření, dominuje emise atomů ionizovaného vodíku známá jako H II. Vlevo je vidět mlhovina Tarantule, která se samotná skládá z mnoha překrývajících se H II oblastí. LMC je největší satelitní galaxie naší Mléčné dráhy, měří asi 15 000 světelných let a nachází se zhruba 160 000 světelných let daleko v souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: H alpha, Emisní mlhovina, Vodík, Lmc, Star-formation, Oblast H-II, Tarantula nebula