Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. březen 2018

Širší pohled na Koňskou hlavu

Uznání: Composition and Processing: Robert Gendler
Image Data: ESO, VISTA, HLA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

K vytvoření této širší perspektivy mezihvězdného prostředí kolem slavné mlhoviny Koňská hlava byla využita kombinovaná obrazová data z velkého přehlídkového pozemského dalekohledu VISTA a z Hubblova kosmického dalekohledu. Oblast prachového molekulárního mračna zachycená na infračervených vlnových délkách pokrývá na obloze úhel asi dvou třetin úplňku. Obrázek v odhadované vzdálenosti Koňské hlavy 1600 světelných let zabírá zleva doprava něco přes 10 světelných let. Vpravo nahoře vystupuje záře prachového pilíře posetého nově zrozenými hvězdami a i v blízké infračervené oblasti je stále rozpoznatelná jako Koňská hlava, jinak známá i jako Barnard 33. Níže vlevo je jasná reflexní mlhovina NGC 2023, která samotná je ozářeným okolím horké mladé hvězdy. Neprůhledná mračna pod základnou Koňské hlavy a kolem NGC 2023 vykazují výmluvnou červenou emisi energetických výtrysků známých jako Herbig-Harovy objekty, které se také pojí k nově zrozeným hvězdám.

Štítky: Horsehead nebula, Tmavá mlhovina, B33, Ngc2023, Herbig haro