Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2018

Duel částicových paprsků v Herbig Haro 24

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI/AURA)/Hubble-Europe Collaboration;
Acknowledgment: D. Padgett (NASA's GSFC), T. Megeath (U. Toledo), B. Reipurth (U. Hawaii)

Vypadá to jako oboustranný světelný meč, ale jedná se o dva kosmické výtrysky, jejich paprsky míří ven z nově zrozené hvězdy v nedaleké galaxii. Tato úžasná scéna vznikla z obrazových dat Hubblova kosmického dalekohledu a přes Herbig-Harův objekt číslo 24 (HH 24) zabírá asi 2,5 světelného roku ve vzdálenosti asi 1300 světelných let ve hvězdné porodnici komplexu molekulárního mračna Orion B. Centrální protohvězda v HH 24 není přímo vidět, ale kolem ní je studený prach a plyn zploštělý do rotujícího akrečního disku. Jak materiál z disku padá do mladého stelárního objektu, tak ho zahřívá. Podél rotační osy této soustavy tryskají na opačné strany výtrysky. Úzké energetické výtrysky protínají mezihvězdnou hmotu v této oblasti a po své dráze vytváří sérii rázových vln.

Štítky: Herbig-Haro 24, Výtrysky, Protostar