Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2018

Útok laserových referenčních hvězd

Uznání a licence: European Southern Observatory / Gerhard Hudepohl (atacamaphoto.com)

Tento skvělý letecký pohled pořídil dron a přitom se vyhýbal silným laserovým paprskům. Střet nastal nad Velmi velkými teleskopy o průměru 8,2 m observatoře Paranal na planetě Zemi. Ke spuštění 4 laserů došlo při zkoušce zařízení pro tvorbu referenčních hvězd a lasery nakonec bojovaly proti rozmazávacímu efektu atmosférické turbulence vytvořením umělých referenčních hvězd. Referenční hvězdy jsou ve skutečnosti emisemi atomů sodíku excitovaných laserem ve velkých výškách v zorném poli dalekohledu. Fluktuace obrazu referenční hvězdy se v reálném čase používají pro korekci atmosférického rozmazání řízením deformovatelného zrcadla v optické cestě dalekohledu. Tato technika je známá jako adaptivní optika a může poskytovat snímky na difrakčním limitu dalekohledu. To znamená stejnou ostrost, jako kdyby byl dalekohled ve vesmíru.
Oprava: Na vhodnější překlad guide star jako referenční hvězda upozornila Jitka Novotná.

Štítky: Adaptivní optika, Laser, Dalekohled