Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červenec 2018

Cerealia Facula

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS/DLR/IDA

Na této podrobné mozaice je vidět Cerealia Facula, známá jako nejjasnější skvrna na Ceres. Obrazová data s vysokým rozlišením zaznamenala z oběžné dráhy kosmická sonda Dawn z výšky pouhých 34 kilometrů nad povrchem trpasličí planety. Cerealia Facula měří asi 15 kilometrů a nachází se uprostřed kráteru Occator o průměru 90 kilometrů. Podobně jako jiné jasné skvrny (faculae) rozeseté po Ceres, Cerealia Facula není z ledu, ale jde o odkryté pozůstatky soli s odrazivostí špinavého sněhu. Jedná se většinou o uhličitan sodný a chlorid amonný z rozbředlé solanky uvnitř nebo pod kůrou této trpasličí planety. Sonda Dawn s pokročilým iontovým pohonem pracuje už 11 let a před příletem k Ceres prozkoumala další planetku z hlavního pásma planetek Vestu. Ovšem někdy mezi srpnem a říjnem této meziplanetární sondě dojde palivo pro hydrazinové motory, tedy ztratí možnost řízení orientace v prostoru a tedy také potřebný příkon a schopnost komunikace se Zemí. Mezitím sonda Dawn pokračuje v průzkumu Ceres do bezprecedentních podrobností až nakonec na své orbitě kolem tohoto malého světa přestane pracovat.

Štítky: Ceres, Facula, Dawn