Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2018

Cesta do středu Galaxie

Uznání videa: ESO/MPE/Nick Risinger (skysurvey.org)/VISTA/J. Emerson/Digitized Sky Survey 2

Jaké divy jsou v centru naší Galaxie? V klasickém vědeckofantastickém románu Julese Vernea Cesta do středu Země profesor Liedenbrock a jeho společníci badatelé narazí na mnoho zvláštních a vzrušujících divů. Astronomové už dnes ví o některých bizarních objektech, které jsou v centru naší Galaxie, včetně rozsáhlých kosmických prachových mračen, jasných hvězdokup, vířících prstenců plynu a dokonce i superhmotné černé díry. Mnohé z Galaktického centra je z našeho pohledu ve viditelném světle odstíněno překážejícím prachem a plynem, ovšem zkoumat se dá za pomoci jiných forem elektromagnetického záření. Na videu je vidět digitální přiblížení do středu Mléčné dráhy, které začíná s využitím snímků ve viditelném světle přehlídky DSS (Digitized Sky Survey). Jak video pokračuje, tak se světlo začíná posouvat k přes prach pronikajícímu infračervenému a jsou zvýrazněna plynová oblaka, o kterých bylo nedávno v roce 2013 objeveno, že padají do centrální černé díry. Pozorování hvězdy procházející blízko centrální černé díry Mléčné dráhy v květnu 2018 poprvé ukázalo gravitační rudý posuv ve světle hvězdy podle očekávání Einsteinovy obecné relativity.

Štítky: Mléčná dráha, Galaktický střed, Černá díra