Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. září 2018

Polární záře kolem Saturnova severního pólu

Uznání: NASA, ESA, Hubble, OPAL Program, J. DePasquale (STScI), L. Lamy (Obs. Paris)

Jsou Saturnovy polární záře jako ty pozemské? Hubblův kosmický dalekohled a kosmická sonda Cassini současně sledovaly Saturnův severní pól při závěrečných obězích Cassini v září 2017 a tak pomohly s odpovědí na tuto otázku. Sklon Saturnu tehdy způsobil, že byl severní pól ze Země zřetelně viditelný. Obraz, na který se díváte je kompozitem z ultrafialových snímků polární záře a optických snímků mračen a prstenců Saturnu všech nedávno pořízených Hubblem. Podobně jako na Zemi i Saturnovy severní polární záře mohou kolem pólu tvořit úplné nebo částečné prstence. Ovšem na rozdíl od Země jsou Saturnovy polární záře často spirály a jejich jasnost nejspíše vrcholí před půlnocí a úsvitem. Na rozdíl od Jupiterových polárních září se ty Saturnovy zdají lépe propojeny s vnitřním magnetickým polem Saturnu a okolního proměnlivého slunečního větru. V roce 2004 byly pořízeny podobné snímky jižních polárních září Saturnu, když byl jižní pól této planety dobře vidět ze Země.

Učitelé: APOD ve třídě