Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2018

Halo Kočičího oka

Uznání a copyright: Data: Michael Joner (West Mountain Observatory, BYU),
Romano Corradi (IAC), Hubble Legacy Archive - Processing: Robert Gendler

To není žádný start rakety Falcon 9 po západu Slunce, mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je jednou z nejvíce známých mlhovin na obloze. Úplně v centru tohoto kompozitního obrázku zpracovaného tak, že ukazuje ohromné, ale velice slabé halo z plynného materiálu o rozměru přes tři světelné roky, jsou její trochu strašidelné symetrie. Obraz vznikl z obrazových dat z pozemských a kosmických dalekohledů a ukazuje rozsáhlou emisi kolem jasnější, dobře známé planetární mlhoviny. Planetární mlhoviny se už dlouho označují jako závěrečné fáze života Slunci podobných hvězd. Ovšem teprve nedávno bylo u některých planetárních mlhovina objeveno halo jako je toto, které nejspíš vzniká z materiálu odhazovaného v dřívějších aktivních epizodách vývoje hvězdy. O fázi planetární mlhoviny se předpokládá, že trvá kolem 10 000 světelných let, ale stáří vnějších filamentrárních částí tohoto halo astronomové odhadují na 40 000 až 90 000 let.

Štítky: Halo, Ngc6543, Planetární mlhovina, Ne falcon 9