Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. únor 2019

Nová data: Ultima Thule je překvapivě plochá

Uznání ilustrace: NASA, JHU's APL, SwRI

Ultima Thule není tím objektem, na který si lidstvo myslelo minulý měsíc. Když na začátku ledna kosmická sonda New Horizons prolétala kolem vzdálené planetky Ultima Thule (oficiálně pojmenované 2014 MU69), tak první snímky ukazovaly dva kruhovité laloky, tudíž nejjednodušší extrapolace do 3D vedla zhruba ke dvěma koulím. Ovšem analýza nově odeslaných snímků, včetně mnoha pořízených těsně po největším přiblížení se zakrytými hvězdami, které se ovšem znovu objevují dříve, než se čekalo. Jediným možným vysvětlením je, že tento 30 km dlouhý objekt z Kuiperova pásu má jiný 3D tvar, než jsme si před pouhými pár týdny mysleli. Jak je patrné na této ilustraci, ten větší lalok, Ultima, se nyní více podobá načechranému lívanci, než kouli a ten menší lalok, Thule, připomíná rozplácnutý ořech. Obrysy čárkovanou modrou čárou ukazují zůstávající nejistotu. Nové informace o tvaru znamenají, že gravitace, která smršťuje tězší tělesa do koulí, hrála zřejmě při vytváření obrysů Ultima Thule menší roli, než se dříve soudilo. Kosmická sonda New Horizons letěla k Ultima Thule po průletu kolem Pluta od poloviny roku 2015. Sonda stále vysílá neodeslaná nová data a snímky.

1. NASA: New Horizons: Spacecraft and Instruments
  2. Wikipedia: 2014 MU69
  3. APOD: 2019-01-03 Ultima a Thule
  4. APOD: 2019-01-29 Ultima Thule ze sondy New Horizons
  5. JHUapl.edu: New Horizons' Evocative Farewell Glance at Ultima Thule
  6. ImgFlip.com: Foto: pejsci :-)
  7. Wikipedia: Kuiper belt
  8. JHUapl.edu: New Data, New View
  9. Wikipedia: Pancake
  10. Wikimedia: File:Juglans_regia_Echte_Walnussfrucht_2.jpg
  11. NASA: Why are planets round?
  12. ScienceAlert.com: Ultima Thule