Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. únor 2019

Mlhovina Helix ve vodíku a kyslíku

Uznání a copyright: Andrew Campbell

Dívá se na vás mlhovina Helix? Nedívá, alespoň ne v žádném biologickém smyslu, ale přesto docela vypadá jako oko. Mlhovina Helix se tak jmenuje proto, protože to vypadá, jako že se my díváme dovniř šroubovice (helix). Nyní víme, že má překvapivě složitou geometrii, včetně radiálních filamentů a rozsáhlých vnějších smyček. Mlhovina Helix (aka NGC 7293) je jedním z nejjasnějších a nejbližších příkladů planetární mlhoviny, mračna plynu vytvořeného ke konci života Slunci podobné hvězdy. Zbytek centrálního jádra hvězdy je odsouzen stát se bílým trpaslíkem a září světlem natolik energetickým, že způsobuje fluorescenci už dříve vyvrženého plynu. Obraz, na který se díváte, byl pořízen ve světle emitovaném kyslíkem (v modré barvě) a vodíkem (v červené barvě) a vznikl ze 74 hodin expozic v průběhu 3 měsíců malým dalekohledem na zahrádce v předměstí Melbourne v Austrálii. Podrobný snímek vniřního okraje mlhoviny Helix ukazuje komplexní uzlíky plynu neznámého původu.

1. Wikipedia: Helix Nebula