Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2019

Rentgenové superbubliny v galaxii NGC 3079

Uznání: X-ray: NASA, CXC, U. Michigan, J-T Li et al.; Optical: NASA, STScI

Jak vznikly tyto obří galaktické superbubliny? Dvě takové neobvyklé bubliny, každá z nichž měří tisíce světelných let, byly nedávno objeveny poblíž centra spirální galaxie NGC 3079. Tyto superbubliny, které jsou vidět v nachové barvě na snímku vpravo, jsou tak horké, že emitují rentgenové záření, které detekovala družicová observatoř NASA Chandra. Jelikož bubliny obkročují střed NGC 3079, tak nejpravděpodobnější hypotéza praví, že byly nějak vytvořeny interakcí okolního plynu s centrální superhmotnou černou dírou. Další možností je, že superbubliny mohly vzniknou z energetických větrů mnoha mladých žhavých hvězd poblíž galaktického středu. Jediným podobným známým jevem je gama záření emitované z Fermiho bublin, které vychází ze středu naší Galaxie Mléčné dráhy a bylo objeveno před 10 lety na snímcích družice NASA Fermi. Výzkum původu superbublin v NGC 3079 bude nepochybně pokračovat, stejně jako hledání vysokoenergetických superbublin v jiných galaxiích.

1. SI.edu: Chandra: NGC 3079: Galactic Bubbles Play Cosmic Pinball with Energetic Particles
  2. NASA: How Long is a Light-Year?
  3. Wikipedia: NGC_3079