Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2019

Po zpracování: Delfíní mračno na Jupiteru

Uznání: NASA, Juno, SwRI, MSSS; Processing: Gerald Eichstädt & Avi Solomon

Opravdu na Jupiteru vidíte mračno ve tvaru delfína? Takové mračno bylo vidět minulý rok v perijove 16, šestnáctém průletu kosmické sondy Juno kolem Jupiteru, kam ji NASA navedla v polovině roku 2016. Při každém perijove Juno prolétá kolem poněkud odlišné části vrcholků mračen Jupiteru. Delfíní tvar může být překvapivý, ale není vědecky významný, mračna na Jupiteru a na Zemi se stále mění a dočasně mohou připomínat spousty dobře známých tvarů. Mračna pocházejí z Jupiterova jižního mírného pásu STB (South Temperate Belt), což je pás tmavých a klesajících mračen, která obkružují planetu a také obsahují Oval BA, přezdívaný mladší rudá skvrna (Red Spot Jr.). Tento obraz byl digitálně zpracován pro zvýraznění barev a kontrastu. Příští průlet Juno kolem Jupiteru, perijove 20, nastane koncem května.

1. APOD: 2019-02-05 Perijovum 16: Průlet kolem Jupiteru