Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. srpen 2019

Arp 87: Srážka galaxií z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI, AURA)

Toto je smrtící tanec. Jak spolu tyto dvě velké galaxie zápasí, tak se mezi nimi táhne 75 000 světelných let dlouhý kosmický most z hvězd, plynu a prachu. Most samotný je silným důkazem, že tyto oba dva nesmírně velké systémy prošly blízko sebe a zakusily bouřlivé slapy vyvolané vzájemnou gravitací. Dalším důkazem je, že zepředu viděná spirála vpravo, též známá jako NGC 3808A, vykazuje mnoho mladých modrých hvězdokup vzniklých při poryvu vznikání hvězd. Zborcená, z boku viděná spirála vlevo (NGC 3808B) se zdá být zabalená do materiálu spojujícím obě galaxie a je obklopená zvláštním polárním prstencem. Oba systémy se dohromady nazývají Arp 87 a morfologicky se klasifikují jako pekuliární. Takové interakce trvají miliardy let a opakovaná těsná přiblížení nakonec zřejmě vyústí do smrti jedné z těchto galaxií v tom smyslu, že zůstane jen jedna galaxie. I když tento scénář opravdu vypadá zvláštní, pekuliární, tak srážky galaxií se považují za běžné a Arp 87 představuje jedno stadium v tomto nevyhnutelném procesu. Pár galaxií Arp 87 je asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Lva. Ta z boku viděná, výrazná spirální galaxie zcela vlevo je nejspíš vzdálenější galaxie pozadí a srážky se neúčastní.

1. NASA: What is a light-year and how is it used?
  2. APOD: 2014-07-15 Modrý most hvězd mezi kupami galaxií
  13. HubbleSite.org: 'DANCING WITH THE STARS' TAKES ON A WHOLE NEW TWIST
  14. APOD: 2019-03-29 M104: Galaxie Sombrero

Štítky: Hubble, Arp 87, Galaxy collision

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.