Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. srpen 2019

Spitzerův Orion

Uznání: NASA, JPL-Caltech

Jen málo kosmických pohledů vzrušuje představivost tak, jak Mlhovina v Orionu, nesmírně velká porodnice hvězd vzdálená asi 1500 světelných let. Tento infračervený snímek ze Spitzerova kosmického dalekohledu zabírá oblast asi 40 světelných let a vznikl z dat určených ke sledování jasnosti mladých hvězd v mlhovině, z nichž mnohé obklopují prachové, planetotvorné disky. Mladé hvězdy v Orionu mají věk pouze asi milión let, ve srovnání se stářím Slunce 4,6 miliardy let. Ty nejžhavější hvězdy jsou ve hvězdokupě Trapéz, což je ta nejjasnější kupa poblíž středu snímku. Spitzerův kosmický dalekohled byl vypuštěn na dráhu kolem Slunce 25. srpna 2003 a jeho zásoby kapalného hélia ke chlazení vyprchaly v květnu 2009. Dalekohled je i přesto v provozu, ale má skončit v lednu 2020. Pohled ve falešných barvách byl pořízený v roce 2010 na dvou kanálech, které zůstávají citlivé na infračervené světlo i za teplejších podmínek.

1. SEDS.org: Messier 42 - Orion nebula
  2. CalTech.edu: Warm Mission Dreamy Stars of Orion
  3. CalTech.edu: Colony of Young Stars Shines in New Spitzer Image
  4. APOD: 2009-12-22 Planetární systémy, které nyní vznikají v Orionu
  5. APOD: 2003-03-02 Ve středu Trapézu
  6. NASA: Celebrating Spitzer's Sweet Sixteen
  7. CalTech.edu: NASA's Spitzer Sees the Cosmos Through 'Warm' Infrared Eyes
  8. CalTech.edu: Cool Cosmos

Štítky: Infračervený, Infračervený, Orion, Orion, Spitzer space telescope, Spitzer space telescope

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.