Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2019

Perijove 11: Průlet kolem Jupiteru

Uznání videa a licence: NASA, Juno, SwRI, MSSS, Gerald Eichstadt; Music: Moonlight Sonata (Ludwig van Beethoven)

Přichází Jupiter! Kosmická sonda NASA Juno pokračuje na své 53 denní, vysoce protáhlé orbitě kolem největší planety Sluneční soustavy. Na videu z počátku roku 2018 z perijova 11 je vidět jedenáctý průlet Juno kolem Jupiteru od příletu v polovině roku 2016. Časosběrné, barevně zvýrazněné video pokrývá asi 4 hodiny a morfuje mezi 36 snímky kamery JunoCam. Video začíná s vycházejícím Jupiterem, jak se Juno přibližuje ze severu. Když Juno dosáhne nejbližšího pohledu ze vzdálenosti asi 3500 kilometrů nad oblačností Jupiteru, tak kosmická sonda dokáže tuto velkou planetu zachytit do skvělých podrobností. Juno prochází nad světlými a tmavými pásy mraků, které obepínají planetu, stejně jako nad četnými vířícími bouřemi, z nichž mnohé jsou větší, než hurikány na Zemi. Po perijovu Jupiter ubíhá do dálky a ukazuje neobvyklou oblačnost nad jihem. Aby sonda Juno získala potřebná vědecká data, tak musí prolétat velmi blízko Jupiteru, takže jsou její přístroje vystaveny vysokým úrovním radiace.

1. NASA: NASA
  2. NASA: Juno
  3. Wikipedia: Elliptic_orbit
  4. SwRI.edu: Juno
  5. Youtube.com: Juno's Perijove-11 Jupiter Flyby, Reconstructed in 125-Fold Time-Lapse, Preliminary
  6. Wikipedia: Juno_(spacecraft)
  7. APOD: 2017-05-23 Přílet k Jupiteru
  8. APOD: 2019-02-05 Perijovum 16: Průlet kolem Jupiteru
  9. SwRI.edu: Juno
  10. APOD: 2017-11-27 Animovaná sezóna hurikánů
  11. APOD: 2018-02-21 Jupiter infračerveně z Hubbla
  12. NASA: A Whole New Jupiter: First Science Results from NASA’s Juno Mission
  13. NASA: Jupiter

Štítky: Jupiter, Juno, Mračna

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.