Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. září 2019

Galaktický střed s popisky

Uznání a copyright: Miguel Claro (TWAN, Dark Sky Alqueva)

Střed naší Mléčné dráhy se nachází 26 000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Dokonce ani za temné noci ho nemůžete uvidět. Pohled v tomto směru k vám zaclání mezilehlý neprůhledný mezihvězdný prach. Tmavá prachová mračna, zářící mlhoviny a nahuštěné pole hvězd se nacházejí v plodné galaktické rovině a v centrálních oblastech naší Galaxie. Tato anotovaná mozaika ze snímků pod tmavou oblohou ukazuje některé oblíbené objekty, zvláště pro pozorovatele s malými dalekohledy nebo triedry. Na oříznuté verzi je galaktický střed vpravo, po kliknutí je na úplné verzi uprostřed. Jsou zde pojmenované dobře známé Messierovy objekty jako je mlhovina Laguna (M8), Trifid (M20), oblak hvězd M24 a některé z tmavých znamení oblohy E.E. Barnarda. Plná verze tohoto pohledu sahá až k souhvězdí Štíra (Scorpius) a přes střed Mléčné dráhy pokrývá přes 20 stupňů.

1. Harvard.edu: Chandra: Galactic Center: Scientists Take Viewers to the Center of the Milky Way
  2. HawAstSoc.org: Constellations: Sagittarius -- A Centaur Archer
  3. AreaVoices.com: How To Find The Center Of The Milky Way … And What Lurks There
  4. APOD: 2017-07-27 Triplet ve Střelci
  5. APOD: 2018-06-29 Messier 24: Mračno hvězd ve Střelci
  6. Harvard.edu: On the dark markings of the sky, with a catalogue of 182 such objects.
  7. MiguelClaro.com: The Starry Dusty Field from the Core of Our Milky Way Galaxy