Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. říjen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. říjen 2019

Mezihvězdný návštěvník 2I Borisov

Uznání: NASA, ESA, and D. Jewitt (UCLA) et al.

Kometa 2I/Borisov se stala druhým rozpoznaným mezihvězdným návštěvníkem, a to po prvním 1I/'Oumuamua detekovaným v roce 2017. Hyperbolická dráha a rychlost při pádu ke Slunci u obou objektů 'Oumuamua i Borisov potvrzuje původ mimo naši Sluneční soustavu. Ovšem zatímco podrobná pozorování objektu 'Oumuamua ukázala, že se jedná o kamenné těleso rozdílné od jiných známých objektů ve Sluneční soustavě, tak Borisov je zcela určitě z daleka se toulající kometou. Snímek komety Borisov pořízený Hubblovým kosmickým dalekohledem 12. října 2019 ukazuje dobře známou kometární aktivitu a koncentraci prachu kolem jeho jádra. Jádro sice není na snímku rozlišeno, ale odhady naznačují jeho průměr mezi 2 a 16 kilometry. V době pořízení snímku byla kometa 2I/Borisov asi 418 miliónů kilometrů daleko. Kometa Borisov se stále nachází na příletové části dráhy a k největšímu přiblížení ke Slunci dojde 7. prosince ve vzdálenosti asi 300 miliónů kilometrů (2 astronomické jednotky).
Oprava: Na chybu v překladu jednotek vzdálenosti u perihelu upozornil Tomáš Němec.

1. NASA: Hubble Observes 1st Confirmed Interstellar Comet