Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. srpen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. srpen 2020

SS 433: Binary Star Micro Quasar

Uznání animace: DESY, Science Communication Lab

SS 433 je jedním z neexotičtějších známých hvězdných systémů. Vůbec ne pozoruhodné jméno pochází z katalogu hvězd v Mléčné dráze, které emitují záření charakteristické pro atomární vodík. Pozoruhodné chování pochází od kompaktního objektu, černé díry nebo neutronové hvězdy, kolem něhož vzniká akreční disk s výtrysky. A jelikož disk a výtrysky z SS 433 připomínají ty kolem superhmotných černých děr v cetrech vzdálených galaxií, tak se SS 433 považuje za mikro kvazar. As illustrated in the animated Animované video založené na pozorovaných datech ilustruje skutečnost, že hmotná, horká normální hvězda je na orbitě vázaná s kompaktním objektem. Na začátku videa je vidět, jak gravitačně odtrhávaný materiál z z normální hvězdy padá do akrečního disku. Centrální hvězda také vyvrhuje opačným směrem výtrysky ionizovaného plynu, každý o rychlosti 1/4 rychlosti světla. Video potom zabírá horní část precesujících výtrysků, které vytvářejí rostoucí spirálu. Z ještě větší vzdálenosti jsou pak Rozptylující se výtrysky jsou pak vizualizovány z ještě větší vzdálenosti u srdce zbytku supernovy W50. Pole detektorů HAWC v Mexiku před dvěma léty nečekaně objevilo, že SS 443 emituje gama záření o nezvykle vysoké energii (TeV). S překvapeními není konec, jelikož nedávná analýza archívních dat z družice NASA Fermi objevila zdroj gama záření oddělený od centrální hvězdy, který pulzuje v gama oboru s periodou 162 dní stejně jako je precesní perioda výtrysků SS 433 z dosud neznámého důvodu.

Pro studenty a učitele: Nápady využívání APODu ve třídě.

2. LANL.gov: Hydrogen