Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2020

Labuť: Bublina a Srpek

Uznání a copyright: Wissam Ayoub

Bohatým polem hvězd v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy ve vysoko letícím souhvězdí Labutě (Cygnus) plují mračna prachu a plynu. Na teleskopickém pohledu je vidět mlhovina Mýdlová bublina (vlevo dole) a Srpková mlhovina (vpravo nahoře). Obě mlhoviny vznikly v závěrečné fázi života hvězd. Srpková mlhovina, též známá jako NGC 6888, vznikla, když její jasná centrální hmotná Wolf-Rayetova hvězda WR 136 v silném hvězdném větru odhodila svou vnější obálku. WR 136 zuřivě spaluje své nukleární palivo a blíží se ke konci svého krátkého života, který skončí výbuchem supernovy. Mlhovina Mýdlová bublina byla objevena v roce 2013 a je nejspíš planetární mlhovinou, konečnou obálkou Slunci podobné hvězdy o nízké hmotnosti s dlouhým životem odsouzenou stát se pomalu chladnoucím bílým trpaslíkem. Obě hvězdné obálky jsou zhruba 5000 světelných let daleko. Srpková mlhovina je ovšem při rozměru 25 světelných let větší.

1. APOD: 2015-08-19 Střed Labutě