Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. prosinec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. prosinec 2020

Liščí kožich, Jednorožec a Vánoční stromek

Uznání a copyright: Miguel Claro (TWAN, Dark Sky Alqueva)

Malebnou scénu ve slabém a smyšleném souhvězdí Jednorožce (Monoceros) zaplňují mračna zářícího vodíku. Hvězdotvorná oblast katalogizovaná jako NGC 2264 je složitou změtí kosmického plynu a prachu asi 2700 světelných let daleko a mísí se zde červené emisní mlhoviny excitované energetickým světlem nových hvězd s tmavými mračny mezihvězdného prachu. Tam, kde se jinak neprůhledná mračna prachu nacházejí blízko horkých mladých hvězd, tak také odrážejí jejich světlo za vzniku modrých reflexních mlhovin. Teleskopický snímek zabírá asi 1,5 stupně neboli 3 úplňky a ve vzdálenosti NGC 2264 pokrývá asi 80 světelných let. Obsahuje mlhovinu Liščí kožich, jejíž hustá kožešina je vlevo od středu, jasnou proměnnou hvězdu S Monocerotis, která je ponořená do modrého závoje u středu a Kuželovou mlhovinu, která míří z pravé strany snímku. Hvězdy v NGC 2264 se také nazývají hvězdokupa Vánoční stromek. Trojúhelníkový tvar stromku je zde vidět ze strany. Je tvořen jasnými hvězdami a jeho vrchol je u Kuželové mlhoviny. Širší základna stromku má střed u hvězdy S Monocerotis.

1. HawAstSoc.org: Constellations: Monoceros -- The "One Horned"