Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. březen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. březen 2021

Mlhovina Pelikán v červené a modré

Uznání a copyright: M. Petrasko, M. Evenden, U. Mishra (Insight Obs.)

Mlhovina Pelikán se mění. Od celé mlhoviny oficiálně označované IC 5070 se molekulárním mračnem s tmavým prachem odděluje větší mlhovina Severní Amerika. Zvlášť zajímavá je ale mlhovina Pelikán, jelikož jde o neobvykle aktivní směs oblasti tvoření hvězd a vyvíjejících se plynných mračen. Snímek byl zpracován tak, aby vynesl dvě hlavní barvy červenou a modrou, kde v červené dominuje světlo emitované mezihvězdným vodíkem. Ultrafialové světlo emitované mladými energetickými hvězdami pomalu mění studený plyn mlhoviny na horký, takže se hranice mezi nimi známá jako ionizační fronta, která je vidět jasně červená přes střed snímku, stále posunuje. Zvlášť husté úponky studeného plynu ale zůstávají. Za milióny let už tato mlhovina nemusí být známa jako Pelikán, jelikož rovnováha a rozmístění hvězd a plynu bude jistě vypadat jako něco zcela jiného.

APOD ve světových jazycích: arabsky, bulharsky, katalánsky, čínsky (Peking), čínsky (Tajvan), chorvatsky, česky, holandsky, persky, francouzsky, německy, hebrejsky, indonézsky, korejsky, černohorsky, polsky, rusky, srbsky, slovinsky, španělsky, tajvansky, turecky, turecky a ukrajinsky.

1. APOD: 2020-11-22 Tmavé molekulární mračno Barnard 68
  2. NASA: Interstellar Dust Particles
  3. APOD: 2000-05-01 Mlhovina Severní Amerika
  4. Youtube.com: NATURE | Pelicans and Whales | EARTHFLIGHT: North America | PBS
  5. APOD: 2012-07-22 M16: Pilíře stvoření
  6. AstroBin.com: Utkarsh mishra: IC 5067 Pelican In Space
  7. Wikipedia: Hydrogen
  8. NASA: Ultraviolet Waves
  9. APOD: 2003-10-13 Ionizační fronta mlhoviny Pelikán
  10. APOD: 2018-02-05 NGC 7635: Mlhovina Bublina se rozpíná
  11. Wikipedia: File:Snail-front-0A.jpg
  12. NASA: Search Results for "Pelican"
  13. Harvard.edu: Structure and evolution of molecular clouds near H II regions. I. CO observations of an expanding molecular shell surrounding the Pelican Nebula.
  14. BarkBusters.co.uk: Foto: Pejsek :-)