Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červenec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červenec 2021

Tulipán a Cygnus X 1

Uznání a copyright: Carlos Uriarte

Toto teleskopické zorné pole na výšku míří do roviny naší Galaxie Mléčné dráhy do na mlhoviny bohatého souhvězdí Labutě (Cygnus). To nejjasnější mračno zářícího mezihvězdného plynu a prachu má populární název mlhovina Tulipán a nachází se také v katalogu z roku 1959 od astronoma Stewarta Sharplesse jako Sh2-101. Krásná a komplexní mlhovina Tulipán měří asi 70 světelných roků, kvete asi 8000 světelných roků daleko a je vidět v Hubblově paletě, která mapuje záření iontů síry, vodíku a kyslíku do červené, zelené a modré barvy. Atomy v mlhovině Tulipán ionizuje a pohání tak její emisi ultrafialové záření z mladých energetických hvězd na okraji asociace Cygnus OB3, včetně hvězdy typu O HDE 227018. V zorném poli je také mikrokvazar Cygnus X-1, jeden z nejsilnějších rentgenových zdrojů na pozemské obloze. Energii mu dodávají dva silné výtrysky z akrečního disku černé díry, jedna jeho slabší modrá rázová vlna je sotva vidět přímo nad okvětními lístky kosmického Tulipánu v horní části snímku.

1. Flickr.com: Carlos Uriarte: Sharpless 2 101
  2. Wikipedia: Cygnus_(constellation)
  3. Harvard.edu: A Catalogue of H II Regions.
  4. GalaxyMap.org: The Sharpless Catalog