Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. září 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. září 2021

Severní Amerika a Pelikán

Uznání a copyright: Andrew Klinger

Příznivci naší milé planety jistě rozeznávají obrysy těchto kosmických mračen. Jasnou emisní oblast vlevo ve tvaru kontinentu katalogizovanou jako NGC 7000 obkreslují tmavé neprůhledné pásy prachu a propůjčují jí populární název mlhovina Severní Amerika. Vpravo se těsně u východního pobřeží mlhoviny Severní Amerika nachází IC 5070, jejíž ptačí profil naznačuje mlhovinu Pelikán. Obě jasné mlhoviny jsou asi 1500 světelných roků daleko a jsou součástí velké a složité hvězdotvorné oblasti, která je téměř stejně blízko, jako známější mlhovina v Orionu. Zorné pole široké 3 stupně by v této vzdálenosti měřilo 80 světelných roků. Pečlivý kosmický portrét využívá úzkopásmové snímky kombinované tak, aby se zvýraznily jasné ionizační fronty a charakteristická záře atomárního vodíku, síry a kyslíku. Mlhoviny lze z tmavých míst spatřit i triedrem. Dívejte se na severovýchod od jasné hvězdy Deneb v souhvězdí Labutě (Cygnus).

1. NASA: Earth observatory
  2. AtlasOfTheUniverse.com: Star Clusters and Nebulae within 10000 light years
  3. OneMinuteAstronomer.com: The “North America” Nebula
  4. Wikipedia: Dixon_Lanier_Merritt
  5. APOD: 2016-11-19 IC 5070: Zaprášený Pelikán v Labuti
  6. arXiv.org: Extinction with 2MASS: star counts and reddening toward the North America and the Pelican Nebulae
  7. AstroBin.com: Andrew Klinger: North America Nebula (NGC7000) imaged in SHO
  8. APOD: 2006-03-24 Když růže nejsou růžové
  9. APOD: 2010-08-19 Mlhovina Pelikán podrobně
  10. APOD: 2021-01-29 Severoamerická noční obloha

Štítky: Mlhovina Pelikán, Mlhovina Severní Amerika, Ngc7000, Ic5070

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem