Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. září 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. září 2022

Tulipán a Cygnus X-1

Uznání a copyright: Peter Kohlmann

Tento teleskopický pohled rámuje jasnou emisní oblast v rovině naší galaxie Mléčné dráhy v souhvězdí Labutě (Cygnus), které je bohaté na mlhoviny. Červeně zářící mračno mezihvězdného plynu a prachu má populární název mlhovina Tulipán a dá se také nalézt v katalogu z roku 1959 od astronoma Stewarta Sharplesse jako Sh2-101. Komplexní a krásná mlhovina Tulipán měří téměř 70 světelných roků a kvete asi 8000 světelných roků daleko. Ultrafialové záření mladých energetických hvězd na okraji asociace Cygnus OB3, včetně hvězdy typu O HDE 227018, v mlhovině Tulipán ionizuje atomy a pohání její emisi. V zorném poli je také mikrokvazar Cygnus X-1, jeden z nejsilnějších rentgenových zdrojů na pozemské obloze. Za okvětními lístky kosmického Tulipánu je na pravé straně snímku sotva viditelná zakřivená modrá rázová vlna do níž perou silné výtrysky z ukryté černé díry.

1. AstroBin.com: Peter Kohlmann: SH02-101, Cygnus-X1
  2. Harvard.edu: A Catalogue of H II Regions.
  3. GalaxyMap.org: The Sharpless Catalog