Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. říjen 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. říjen 2022

Rozpínající se trosky po nárazu DARTu

Uznání videa: Les Makes Observatory, J. Berthier, F. Vachier, A. Klotz, P. Thierry, T. Santana-Ros, ESA NEOCC, D. Föhring, E. Petrescu, M. Micheli

Co se stane, když s vesmírnou lodí narazíte do planetky? V případě kosmické lodi NASA DART a malé planetky Dimorphos, což se stalo minulý týden, dostanete pořádnou vlečku trosek. Cílem tohoto plánovaného nárazu byla planetární obrana, předvést, že je možné mírně změnit dráhu planetky tak, aby pokud se to udělá správně, tak aby velké kosmické skalisko pak minulo Zemi. Tak vysoká jasnost vlečky trosek se ovšem nečekala a tudíž zůstává předmětem výzkumu. Jednou možností je, že 170 metrů velký Dimorphos je především hromadou suti a srážka část této suti rozptýlila. Toto časosběrné video pokrývá asi 20 minut a bylo pořízeno z observatoře Les Makes na francouzském ostrově Reunion u jihovýchodního pobřeží Jižní Afriky. Jedná se o jednu z mnoha pozemských observatoří, které náraz sledovaly, tečka na začátku je větší doprovázející planetka Didymos. Nedávné snímky ukazují, že soustava planetek Didymos - Dimorphos vyvinula kometám podobné ohony.

Náraz DARTu na Dimorphos: Pozoruhodná podání do APODu.

1. JHUapl.edu: DART Impactor