Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. květen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. květen 2023

Prachový disk trosek u Fomalhautu

Uznání: NASA, ESA, CSA, Processing: András Gáspár (Univ. of Arizona), Alyssa Pagan (STScI), Science: A. Gáspár (Univ. of Arizona) et al.

Fomalhaut je jasná hvězda ve vzdálenosti 25 světelných roků od planety Země v souhvězdí Jižní ryby (Piscis Austrinus). V 80. letech 20. století astronomové poprvé zaznamenali přebytečné infračervené záření od Fomalhautu. Vesmírné a pozemské dalekohledy od té doby identifikovaly jako zdroj infračerveného záření disk prachových úlomků kolem horké, mladé hvězdy, kde vzniká planetární soustava. Tento ostrý infračervený snímek z kamery MIRI Kosmického dalekohledu Jamese Webba však odhaluje dosud nepozorované detaily disku trosek kolem Fomalhautu, včetně velkého oblaku prachu ve vnějším prstenci, který je možným důkazem srážky těles, a vnitřního prachového disku s mezerou, kde se pravděpodobně utvářejí a jsou vnořené, ale nepozorované planety. Vlevo dole je měřítko v astronomických jednotkách (AU), což je průměrná vzdálenost Země-Slunce. Vnější cirkumstelární prachový prstenec Fomalhautu leží přibližně ve dvojnásobné vzdálenosti než Kuiperův pás malých ledových těles a úlomků naší Sluneční soustavy za oběžnou dráhou Neptunu.

1. Wikipedia: Fomalhaut