Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. květen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. květen 2023

Simulace: Vznik galaktického disku

Uznání videa: TNG Collaboration, MPCDF, FAS Harvard U.; Music: World's Sunrise (YouTube: Jimena Contreras)

Jak jsme se sem dostali? Víme, že žijeme na planetě obíhající kolem hvězdy a ta obíhá kolem galaxie, ale jak to všechno vzniklo? Protože se náš vesmír pohybuje příliš pomalu na to, abychom ho mohli sledovat, tak vznikají počítačové simulace rychlejšího pohybu, které nám to mohou pomoci zjistit. Konkrétně toto video ze spolupráce projektů Illustris a TNG sleduje plyn od raného vesmíru (rudý posuv 12) až do současnosti (rudý posuv 0). Na začátku simulace, okolní plyn padá do oblasti s relativně vysokou gravitací a nahromadí se v ní. Po několika miliardách let se z podivného a fascinujícího kosmického tance zhmotní dobře definované centrum. Plynné globule, z nichž některé z nich představují malé satelitní galaxie, pokračují v pádu do rotující galaxie a jsou jí pohlcovány, jakmile je dosaženo současné epochy a video končí. Pro Galaxii Mléčnou dráhu však velké slučování nemusí končit, nedávné důkazy naznačují, že se naše velká spirální galaxie v příštích několika miliardách let srazí a splyne s o něco větší spirální galaxií v Andromedě.

Otevřená věda: Prohlédněte si více než 3000 souborů v knihovně zdrojových kódů pro astrofyziku