Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červen 2023

M15: Hustá kulová hvězdokupa

Uznání: NASA, ESA, Hubble Legacy Archive; Processing: Ehsan Ebrahimian

Messier 15 je obrovský roj více než 100 000 hvězd. Jedná se o 13 miliard let starý pozůstatek z počátků formování naší Galaxie a je jednou z asi 170 kulových hvězdokup, které stále sídlí v halo Mléčné dráhy. Na tomto ostrém znovu zpracovaném Hubblově snímku se M15 nachází ve vzdálenosti asi 35 000 světelných roků v souhvězdí Pegase (Pegasus). Její průměr je asi 200 světelných let, ale více než polovina jejích hvězd je soustředěna do centrálních asi 10 světelných roků, což představuje jednu z nejhustších známých koncentrací hvězd. Měření vzrůstajících rychlostí centrálních hvězd M15 z Hubbla jsou důkazem, že v centru této husté hvězdokupy sídlí hmotná černá díra. O M15 je rovněž známo, že ukrývá planetární mlhovinu. Tato mlhovina se nazývá Pease 1 (též PN Ps 1) a na snímku ji můžeme vidět jako malou modrou skvrnku od středu níže vpravo.

1. NASA: Messier 15
  2. Instagram.com: anugrafy: اینم ازخوشه ام 15 از دید هابل که با پردازش دادههای سایت HLA تهیه کردم.
  3. arXiv.org: Hubble Space Telescope Evidence for an Intermediate-Mass Black Hole in the Globular Cluster M15: I. STIS Spectroscopy and WFPC2 Photometry