Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 2023

Edwin Hubble objevuje Vesmír

Image Credit & Copyright: Courtesy Carnegie Institution for Science

Jak velký je náš vesmír? O této otázce mimo jiné diskutovali dva přední astronomové v roce 1920 v debatě, která se od té doby stala známou jako Velká debata astronomů. Mnozí astronomové se tehdy domnívali, že naše Galaxie Mléčná dráha je celý vesmír. Mnozí jiní se však domnívali, že naše Galaxie je jen jednou z mnoha. Ve Velké debatě byly jednotlivé argumenty podrobně rozebrány, ale shody nebylo dosaženo. Odpověď přišla o více než tři roky později s objevenou proměnností jediné tečky v Mlhovině v Andromedě, jak ukazuje původní skleněná objevná deska digitálně reprodukovaná zde. Když Edwin Hubble porovnával snímky, všiml si, že se tato tečka mění, a 6.října 1923 na desku napsal "VAR!". Nejlepší vysvětlení, které Hubble znal, bylo, že je tato tečka obrazem proměnné hvězdy, která je velmi daleko. Takže M31 byla ve skutečnosti Galaxie v Andromedě možná podobná té naší. Obrázek anotovaný před 100 lety možná není hezký, ale proměnná tečka na něm otevřela okno, kterým lidstvo poprvé vědomě nahlédlo do překvapivě rozlehlého kosmu.

1. Harvard.edu: The 1920 Shapley-Curtis Discussion: Background, Issues, and Aftermath
  2. NASA: 100th Anniversary of the Shapley - Curtis Great Debate
  4. APOD: 2002-09-01 Hubblovo hloubkové pole
  5. Wikipedia: Great_Debate_(astronomie)
  6. APOD: 2017-03-03 Sivan 2 to M31
  7. CarnegieScience.edu: Hubble's Famous M31 VAR! plate
  8. Wikipedia: Edwin_Hubble
  9. APOD: 1996-04-06 Andromeda Nebula: Var!
  10. HubbleSite.org: SNAPSHOTS OF THE STAR THAT CHANGED THE UNIVERSE