Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. říjen 1999

Astronomicky snimek dne

Uznání: NSTTF, Sandia National Labs, DOE

I největší moderní opticaké dalekohledy jsou malé, když je porovnáme se sběrnou plochou zařízení Central Receiver Test Facility (CRTF) v Novém Mexiku, USA. CRTF má 220 zrcadel, každé o průměru přes 7 metrů a všechna jsou zaměřena na jedinou věž. Hlavním účelem CRTF je výzkum metod zachytávání a použití sluneční energie. CRTF nevytváří zaostřené obrazy oblohy jako normální astronomický dalekohled, zato ale sbírá světlo z mnohem větší plochy. Nedávno začali astronomové z projektu STACEE používat CRTF ke sběru sekundárního světla emitovaného, když vysokoenergetické paprsky gama dopadají do zemské atmosféry. Fotony v takovém pásmu mohou umožnit další výzkum záhadných gama vzplanutí a mohou být emitovány, když kosmické paprsky ze supernovy dopadají na plynná mračna v mezihvězdném prostředí.

Štítky: Dalekohled, Kosmické paprsky, Gama záření