Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červen 2000

Pulsar Vela: Prstenec s výtryskem u neutronové hvězdy

Uznání: G.Garmire et al. (PSU), NASA

Tento úžasný snímek z oběžné rentgenové observatoře Chandra je zaměřen na pulsar v Plachtách (Vela) - zhroucené hvězdné jádro ve zbytku po supernově v Plachtách je zhruba 800 světelných let daleko. Pulsar Vela je neutronovou hvězdou. Je mnohem hmotnější než Slunce a má hustotu atomových jader. Při průměru asi 12 mil (19km) se otáčí 10 krát za sekundu a řítí se přes mračno trosek ze supernovy. Elektrické a magnetické pole pulsaru urychluje částice téměř na rychlost světla a tak pohání rentgenovou emisní mlhovinu odhalenou na snímku z Chandry. Kosmický lukostříl má napříč přes 0.2 světelného roku a skládá se z šípovitého výtrysku jež vyvěrá z polární oblasti neutronové hvězdy a lukovitým vnitřnímu a vnějšímu oblouku o nichž se předpokládá že jsou konci skloněných prstenců rentgenové emise vysokoenergetických částic. Působivě vymetená kompaktní mlhovina naznačuje, že se neutronová hvězda pohybuje na tomto snímku nahoru a doprava, přesně ve směru rentgenového výtrysku. Pulsar Vela (a ostatní zbytky supernovy) byl vytvořen masivní hvězdou, jež explodovala před více jak 10000 lety. Hrozivé rentgenové prstence a výtrysky jsou připomínkou dalšího systému poháněného pulsarem, Krabí mlhoviny.

Štítky: Rentgenový, Pulsar, Neutronová hvězda, Pulzar v Plachtách