Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2021

Galaxie, výtrysk a slavná černá díra

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Event Horizon Telescope Collaboration

Jasná eliptická galaxie Messier 87 (M87) je domovem supermasivní černé díry zachycené na vůbec prvním kdy pořízeném snímku černé díry pozemským dalekohledem horizontu událostí EHT (Event Horizon Telescope). Obří velká galaxie M87 z Kupy galaxií v Panně vzdálená asi 55 milionů světelných roků je na infračerveném snímku ze Spitzerova kosmického dalekohledu vykreslena modře. I když v M87 většinou nejsou vidět žádné útvary a vypadá spíše jako mračno, tak Spitzerův snímek zaznamenal podrobnosti relativistických výtrysků, které prýští z centrálních oblastí galaxie. Na vloženém snímku vpravo nahoře jsou vidět samotné výtrysky dlouhé tisíce světelných roků. Vpravo je vidět jasnější výtrysk, který směřuje a blíží se k nám. Na opačné straně rázová vlna jinak neviditelného vzdalujícího se výtrysku rozsvítila oblouk materiálu. Na vloženém snímku vpravo dole je v kontextu historický první obraz černé díry ve středu této obří galaxie a relativistických výtrysků. Na Spitzerově snímku zcela nerozlišenou superhmotnou černou díru obklopuje dovnitř padající materiál, který je zdrojem ohromné energie, která pohání relativistické výtrysky z centra aktivní galaxie M87.

1. APOD: 2010-05-20 M87: Eliptická galaxie s výtryskem